niedziela, 4 grudnia 2022

Klątwa Tutanchamona. Historia niedokończona egipskiego władcy. / Joyce Ann Tyldesley, wyd Rebis/. 328 stron.

 Okładka książki Klątwa Tutanchamona. Historia niedokończona egipskiego władcy Joyce Ann Tyldesley źródło zdjęcia:-> Lubimy Czytać.

 Starożytny Egipt fascynuje od lat, fascynuje nadal, pociąga swoją egzotyką i wieloma jeszcze nieodkrytymi rzeczami. W sumie jest jak historia - wiedza bez dna, co rusz pojawiają się nowe ustalenia, nowe odkrycia. Autorka prezentowanej książki jest brytyjskim naukowcem i ostro rozprawia się z wieloma mitami na temat Tutanchamona. Zaatakowała ona zachodnią pop  - kulturę, która na bazie wielu odkryć w przeszłości , spowodowała - mniej czy większy boom na wszystko, co jest związane ze Starożytnym Egiptem. Rozprawił się w swej książce także na temat rzekomej "klątwy" , która dotknąć miała odkrywców grobowca słynnego faraona. Książka - jest rzeczowa i cenna, i obok opisów balsamowania zwłok - ze szczegółami - osoby mają ce słabsze żołądki powinny mieć to na uwadze - przytacza wiele zestawień, wiele ciekawostek, no i oczywiście - rozprawia się z mitami. Według niej egiptologia jest nauką ścisłą, która szerokimi garściami czerpie ze zdobyczy nauk przyrodniczych. Pozycja ta została wydana w twardej oprawie, i liczy 328 stron. Przeczytana z wielkim zainteresowaniem przeze mnie w ciągu dwóch dni. Są przypisy, fotografie i bibliografia. Na plus jest też to, że Tyldesley wprost mówi, że na temat Tutanchamona wciąż jeszcze mało wiemy, i czekać musimy na nowe odkrycia, nowe ustalenia. Polecam.

30 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Ambitna i ciekawa. Nie mogę się dostać Agnieszko na Twego bloga, pozdrawiam, miłej niedzieli .

      Usuń
  2. Wszystkich nas fascynują zagadki starożytnego Egiptu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Swego czasu bardzo fascynowałam się starożytnym Egiptem i nadal lubię poznawać tę kulturę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ja też złapałem tego bakcyla :-) .

      Usuń
  4. Piramida Tutanchamona to, o ile mnie pamięć nie myli - jeden z siedmiu cudów świata. Zgłębiłabym tę tajemnicę i sięgnęła po publikację, bo lubię takie tematy. Jedyne co, to pominęłabym opisy o balsamowaniu zwłok, zwłaszcza, że jak piszesz są dość szczegółowe. Nauka nauką, ale na klątwy lepiej uważać.
    Dobrego tygodnia Jardianie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Postać fascynująca, zwłaszcza dla nas :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa publikacja. Kiedyś interesowała mnie podobna tematyka. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie jestem na tak :) lepsze to niż niejeden kryminał!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem tej książki, szkoda że brakuje mi jednak czasu na czytanie

    OdpowiedzUsuń
  9. Niedawno czytałam ciekawy artykuł na ten temat w Archeologii Żywej. Jeżeli interesuje Cię historia ten magazyn na pewno Ci się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka ma duże szansę przypaść mi do gustu z uwagi na egipską tematykę. A co do popkulturowego przejęcia takich klimatów, sporo dobrego z tego wynikło. Owszem, trafią się mniej chlubne przykłady, lecz niektóre rzeczy potrafiły mnie jeszcze bardziej zainteresować tym kręgiem archeologiczno-kulturowym lub po prostu dostarczyć dużo rozrywki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak Julito. Pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
    2. Co do literatury na temat starożytnego Egiptu, to czytałam kiedyś serię o tamtejszych królowych autorstwa Ewy Kassali :)

      Usuń
    3. Zapamiętam Autorkę :-) .

      Usuń
  11. Starożytność jakoś nigdy mnie nie fascynowała...

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam książki o tej tematyce :)

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi bardzo zachęcająco! Chętnie zagłębię się w tej lekturze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąż niewiele wiemy na ten temat - badania trwają :-) .

      Usuń