piątek, 18 września 2020

Max Czornyj - Córka nazisty. Wydawnictwo Filia.

 Czy po Holokauście, po Szoah - może istnieć poezja? To pytanie zadają nauczyciele języka polskiego i innych języków swym uczniom. Literatury obozowej chyba nigdy dość. I to - jedenaste przykazanie - "Nie zapominajmy". Poezja może istnieć, ale w obliczu rozmaitych tragedii niknie w ciągłych konfliktach na świecie. Codziennie ktoś "traci swą wieczność. Ale poezję odstawmy na bok. Książka Maxa Czornyja ma podtytuł: "Tkwi we mnie gen zła. Nigdy go nie odpokutuję". Bohaterką zbeletryzowanej książki jest Greta, córka wysoko postawionego nazisty KL Lublin. Gretę poznajemy jako staruszkę, poddającą się swoistej wieloletniej terapii - próbującą czynami wynagrodzić cierpienia zgotowane wielu osobom przez jej ojca. Starsza pani choruje na Alzheimera. Ma problemy z pamięcią, ale zdarzają się jej odkrywcze przebłyski. Czy dziecko powinno odpowiadać za czyny swych rodziców? Za ich błędy, karygodne czyny? Książka mnie wciągnęła i przeczytałem ją dość szybko. Jest "utkana", niczym pajęcza sieć z różnych fragmentów i rozdziałów, różnych odsłon. A główną bohaterką jest oczywiście Greta Rott. Cóż więcej pisać? Takie książki są niezwykle wciągające, interesujące, pozwalające zajrzeć za zasłonę nazistowskich rodzin. Warto sięgnąć.

20 komentarzy:

  1. Tematyka wojenna nie jest łatwa, ale uważam, że warto sięgać po tego typu książki. Warto sobie przypominać, jak okrutna jest wojna... Chętnie w przyszłości poznam ten tytuł. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również pozdrawiam i zachęcam do lektury :)

      Usuń
  2. Ubóstwiam tego autora! Po książkę sięgnę, pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się że polecasz tę książkę, ponieważ wkrótce sama będę ją czytała. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem bardzo ciekawa tej nowej odsłony Czornyja. Mam w planach tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Wiolu. Warto jej poświęcić czas. Pozdrawiam !

      Usuń
  5. Nie znam twórczości Maksa Czornyja, ale skoro polecasz powyższą książkę, to będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cyrysiu, takiej literatury nigdy dość. Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Nie jest to łatwa w odbiorze tematyka, ale nie wykluczam, że sama też sięgnę kiedyś po tę książkę. Cieszy również fakt, iż autor, który jest znany przede wszystkim z mrocznych thrillerów, próbuje swoich sił także w innego rodzaju powieściach. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i komentarz. Czornyja znam jedynie z tejże książki :) POzdrawiam :)

      Usuń
  7. Rzeczywiście tematyka ciężka i skłaniająca do refleksji. Zapisuję sobie tytuł, bo jestem jej bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Warto sięgnąć. Tematyka bolesna, ale potrzebna :)

      Usuń
  8. W 3 klasie liceum dużo czytałam lektur o tematyce wojennej. Uznaje je za niezwykle ciekawe i mam ochotę poznać więcej książek z tego zakresu literatury.

    Pozdrawiam,

    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam w planach, bo słyszałam same dobre rzeczy o "Córce nazisty". Zdecydowanie sięgnę i dam Ci znać, czy mi się podobało. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę koniecznie przeczytać coś tego autora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam jednak tę książkę. Wkrótce więcej historycznych Joanno :)

      Usuń