niedziela, 7 marca 2021

Roberto Gervaso - Borgiowie. Książka i Wiedza 1988 rok.

 Jest to bardzo ciekawa publikacja. Czyż nam, Polakom, nieobce są Włochy, Roma Aeterna - jak mawiała Królowa Bona. Książka liczy 234 strony - i bardzo szybko się ją czyta. O Borgiach  - o tym rodzie chyba każdy słyszał, lub czytał. Co ciekawe - z południa Polski w prostej linii do Italii jest bliżej niż nad Bałtyk. Lektura nie zajęła mi zbyt wiele czasu. Wciąga od pierwszych stron, jednakże - pewnych poglądów podjętych w tym dziełku, nie podzielam z Autorem. W Italii trwa w najlepsze Renesans. Mnóstwo intryg, knucia i spisków jest opisanych w tejże książce. A sam Roberto Gervaso urodził się w Rzymie w 1937 roku. Wiele jest o życiu codziennym w opisywanych czasach, wiele jest rozmaitych ciekawostek i zaskakujących też rzeczy. Myślę, że w recenzowanej publikacji - każdy znajdzie coś dla siebie. Tematów religijnych jednak nie poruszam, każdy bowiem ma inny światopogląd. Niemniej: bardzo szybko się czyta, czasem potrzebny jest słownik bądź internet. Tłumaczenie bardzo dobre, Czytelnicy, którzy są zaznajomieni z łaciną, nie będą mieć problemów. Podsumowawszy: idealna lektura na jeden dzień, bądź też dwa, lektura wciągająca i  - jak ród Borgiów - niezwykle intrygująca. mamy bowiem świetny fresk renesansowych Włoszech, bliskich nam - chociażby poprzez królową Bonę - a o Sforzach mediolańskich jest dość dużo.

26 komentarzy:

  1. Brzmi ciekawie. O Borgiach wiem niewiele, kojarzę ich nieco z lekcji historii i serialu, ale o Bonie wiem już nieco więcej, bardzo ciekawa postać!

    PS Uwielbiam Włochy, byłam tylko raz, ale są mi bliskie. Odwiedziłam kilka miejsc i przepadłam... Rzym absolutnie podbił moje serce, podobał mi się o wiele bardziej niż Paryż. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz Urocznico. Sam planuję wybrać się do Rzymu, ale raczej autokarem, no i trzeba czekać na wygaśnięcie pandemii. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Niestety... na to jeszcze trochę poczekamy. Chyba to paskudztwo prędko nie minie. Ale Rzym kiedyś... polecam, koniecznie. Skoro uwielbiasz historię, to będzie dla Cb wspaniała wycieczka.

      Usuń
    3. Dziękuję za komentarz. To musi być wspaniałe miasto :)

      Usuń
  2. Też bym chętnie przeczytała tę książkę. Borgiowie należą do tych historycznych postaci, na temat których z przyjemnością poznałabym różne informacje. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco zachęcam . Lektura warta uwagi. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
    2. Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Mężczyzn! Dużo zdrowia, radości i spełnienia marzeń. Pozdrawiam.

      Usuń
    3. O ! Widzisz ! Dziś dzień mężczyzn. Dziękuję za życzenia !

      Usuń
  3. Nie wiem, czy to mój obszar zainteresowań

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój narzeczony z pewnością zainteresuje się tą publikację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Agnieszko, że lubi historię. Publikację można znaleźć w każdej bibliotece :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Monika Olga tak: a wróciłem właśnie z biblioteki, i wypożyczyłem: Linda Rodriquez Mc Robbie: Niegrzeczne Księżniczki, Władysław A. Serczyk Piotr Wielki, Lord Moran Wojna Churchilla 1940 - 1945, oraz - "To ja - dąb. Wspomnienia i eseje o Władysławie Broniewskim. Pozdrawiam :)I dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  6. Historia Italii jest bardzo ciekawa, chociaż bardzo złożona i skomplikowana. Interesuje mnie ten etap dziejów, więc z chęcią przeczytam. Zapisuję sobie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Szkoda, że czasem potrzebny jest słownik bądź internet, bo nie lubię w trakcie czytania się rozpraszać, szukając odpowiedzi na nieznanie mi w danej książce kwestie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to mankament tejże książki. Pozdrawiam Cyrysiu i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  8. Sam ród dość ciekawy i słynny, choć może nie z tego, co powinien :) Dopisuję do swojej listy i sięgnę po nią w wolnej chwili :) Wydłuża mi się ta lista dzięki Tobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :) Fakt - ród słynny :)

      Usuń
  9. Czytalam taka ksiazke Lukrecja o rodzinie Borgiow, autora niestety nie pamietam. Niezla byla lecz bardziej beletrystyka niz naukowa. Serial tez ogladalam, z Ironsem w roli glownej. Uwielbiam historyczne seriale choc wkurza mnie troche ze zmieniaja fakty. Nie powinno tak byc. Jak juz robia film hist to niech sie trzymaja faktow. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasia Dudziak - fakt - jak robią film niech robią ściśle oparty na książce. Jak z Quo Vadis - do mnie jednak bardziej przemawia mimo wszystko amerykańska wersja :) Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
    2. Ooo pamietam stara wersje ameryk, swietny film. Kiedys lepsze robili te filmy historyczne, naprawde.

      Usuń
    3. Fakt - zgadzam się !

      Usuń