wtorek, 27 września 2022

Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Jerzy Topolski. /349 stron/. /Księgozbiór własny/.

 Okładka książki Jak sie pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej. Jerzy Topolski źródło zdjęcia : Lubimy Czytać. 

Książka ta, była dla mnie powrotem czytelniczym po latach. Jerzy Topolski zaś,  - był wyśmienitym historykiem, którego praca "Historia Polski" - opinia o niej pojawiła się na blogu Imperium Lektur 2. 

"Jak się pisze i rozumie historię . Tajemnice narracji historycznej" - to dzieło skierowane do nieco niestety węższego grona odbiorców, przy czym - tak myślę - może być czytane także przez osoby, które na przykład są zainteresowane postmodernizmem, metodologią historii, tworzeniem tekstów, przetwarzaniem ich. Pozycja ta liczy aż 349 stron, mamy bogaty aparat bibliograficzny, oraz mnóstwo przypisów. Czy czyta się szybko? Myślę, że pomimo swej naukowości tak. Pozwala na odkurzenie wiedzy czy to z liceum, czy to ze studiów. Pełno tutaj ciekawostek, pełno zagadnień - o których można dyskutować. Rdzeniem, na którym opiera się książka, to walka też z różnymi mitami w pisarstwie historycznym. Mnóstwo o filozofii dziejów, historiografii, sporo też przykładów, w jaki to sposób osoba która jest historykiem, bądź ją studiuje - lub jest jej pasjonatem - może z rozmaitymi mitologizacjami w pracach historycznych sobie radzić . Polecam tę pozycję, to prawdziwa perła.

31 komentarzy:

  1. Uczyłam się z podręczników Pana Topolskiego na studiach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wiele przerabiałem :-) . Pozdrawiam, po 15 minutach zakupów. Twój komentarz trafił do spamu, odgrzebałem :-) .

      Usuń
  2. Książka na pewno znajdzie swoich docelowych odbiorców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka dla mnie. Ciekawi mnie przetwarzanie tekstów historycznych głównie. Chętnie o tym poczytam. 😁

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi interesująco. Lubię historię i ciekawią mnie różne perspektywy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc to - Urocznico coś w sam raz dla Ciebie. Pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  5. Na studiach wkuwałam jego podręczniki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jako, że książka połączona jest z moim ostatnim tematem, to na pewno do niej zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja raczej po nią nie sięgnę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno, rozumiem, ja też nie po wszystko sięgam :-) . Pozdrawiam Joasiu :-) .

      Usuń
  8. Jardianie - polecasz bardzo dobre książki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Stokrotko. Jestem - środa - po 19 minutach w bibliotece publicznej :-) . Serdecznie pozdrawiam :-) .

      Usuń
  9. Książka dla lubiących tego typu publikacje.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ani trochę nie ciekawi mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa sprawa, bo przecież ów piszący historię, a raczej o historii ma niesłychanie dużą odpowiedzialność, by tę wiedzę dobrze i poprawnie przekazać. Tak mi się przynajmniej wydaje. Moc jesiennych serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka tym razem nie dla mnie, ale cieszę się, że reprezentuje wysoki poziom :)

    OdpowiedzUsuń