czwartek, 29 września 2022

Maria Stuart - Maria Bogucka. Ossolineum/ /266 stron/.

Okładka książki Maria Stuart Maria Boguckaźródło zdjęcia: Lubimy Czytać. 

Czytelnicy tego bloga, znają moje słabości książkowe. Od lat zajmuję się na nim Wyspami Brytyjskimi. Przyszedł czas na biografię Marii Stuart, przeczytaną drugi raz w życiu, pierwszy raz - to był drugi rok studiów historycznych :-). Mój nick pochodzi od (nick Jardian) : Jar - Jarosław , Dian - Diana. Tak mi się umyślało. Jeszcze doczytuję książkę Stefana Zabiegalika : "Zarys Historii Szkocji".

Maria Bogucka - Autorka biografii Marii Stuart - to postać też niezwykła. Książka bardzo klimatyczna, napisana piękną polszczyzną, ujmująca w wielu aspektach narracji "tym czymś". Przeczytałem w ciągu dwóch dni. I ostatnio czytam wszystko, co w ręce wpadnie ;-) .

Maria Stuart - postać tragiczna, postać jednak też - niejednoznaczna. Trudno ją oceniać, badania historyków nad nią wciąż trwają i trwają . Postać oczywiście legendarna. Czy rzeczywiście planowała zamach na Elżbietę Pierwszą (Wielką) - czy faktycznie maczała palce w wielu aferach i intrygach? Tutaj można te aspekty roztrząsać i roztrząsać.

Nic nie zapowiadało raczej jej tragicznego losu. Urodzona w Szkocji, zimnym i niedostępnym i podzielonym kraju, musiała jako dziecko uchodzić do "boskiej" Francji. Wychowywaną ją po francusku, i w dobrobycie - ale też  - bardzo ją rozpieszczano. 

W końcu Maria Stuart przybywa jako młodziutka wdowa do Szkocji, którą zaczyna wstrząsać Reformacja. Nieustępliwy John Knox - kalwinista - czyni jej życie bardzo trudnym. Maria Stuart obstaje jednak przy rzymskim katolicyzmie, i trwać w tej wierze będzie aż do swojej egzekucji. 

Szkocja była jej zarówno przychylna , jak i nieprzychylna. Maria Stuart była renesansową postacią, której to wcześniej niczego nie brakowało. Folgowała sobie w wielu rzeczach. Miała wsparcie, ale też i go nie miała. Nie była niestety dyplomatką, jak jej krewna  - Elżbieta Angielska. Wychowanie francuskie dawało o sobie znać. 

Końcem końców - krótkowzroczność w polityce i rządzeniu krajem - spowodowały, że ta, która miała  rządzić - była rządzona przez innych.

Nie wiem dokładnie, jak odnieść się do Marii Stuart - narosło tyle legend i mitów, z drugiej strony , źródła obcojęzyczne pozwalają chyba nad samodzielnymi studiami nad nią.

Prawdopodobnie, gdyby nie trwała tak przy swojej wierze,  - i  - zgodziła się na przejście na ewangelicyzm - jej los byłby inny - ale to tylko: "gdyby". Gdybanie. 

Polecam tę książkę wybitnej Autorki. Czyta się dość szybko, powtórzę się - nie czytam thrillerów z zasady ani kryminałów od dawna - ale ich elementy można odnaleźć w tym dziele :-) . 

Historia bowiem to nie tylko piękne zamki i portrety, piękne księgi , Damy i Rycerze. To przede wszystkim brutalność krew, przewroty, intrygi i wiele, wiele ciemnych kart.



44 komentarze:

  1. Bardzo dobrze się czytało. Ciekawy wpis, a książkę polecę osobie, która również lubi taką tematykę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Julito :-) . Dzięki wielkie, że na Ciebie w komentowaniu zawsze można liczyć :-)). Pozdrowienia i życzę miłej nocy :-) .

      Usuń
    2. Mam też w planach obejrzenie filmu o Marii Stuart i Elżbiecie, ale wciąż to odkładam. W ten weekend zresztą bardziej w horrorach siedzę :)

      Usuń
    3. No właśnie - ja kiedyś w ten czas wiele horrorów oglądałem :-) .

      Usuń
  2. To na pewno niezwykle ciekawa książka, bo jej bohaterka jest nietuzinkowa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Akurat tej publikacji nie znam, ale to się zmieni. Zapisałam tytuł. Jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś dla mnie :) Ja też ostatnio wciągnęłam się w podobne klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa historyczna postać. Przedstawiłeś dużo informacji. Warto sobie o niej przypomnieć i poczytać. Świetna recenzja Jardianie 🙂

    OdpowiedzUsuń
  6. ooo, to bym chętnie przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  7. Ooo Jarku, widzę sporo emocji przy tej lekturze towarzyszyło, ale skoro chodzi o te kobietę, to wcale się nie dziwię. Lubię ten etap historii, niektóre postaci naprawdę są owiane legendą i tylko możemy się domyślać, jak było naprawdę? :)
    Jedno jest pewne, intryg nie brakowało, a rozlew krwi był wpisany w ich codzienność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Agnieszko za ten komentarz i pozdrawiam :-) .

      Usuń
  8. Wyspy Brytyjskie mają naprawdę ciekawą historię. Mnie ciekawią Windsorrowie. Powoli zgłębiam ich historię. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam również . U mnie znajdziesz wiele recenzji e - booków i książek :-) . Dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  9. Interesująca postać i to nie jedynie w związku z Elżbietą I :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie moje klimaty, ale dobrze, że Tobie się podobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ta kobieta bardzo mnie intryguje i przyznam, że chciałabym sięgnąć po jej biografię - na pewno rozejrzę się za nią w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalia Katarzyna - polecam z czystym sercem, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  12. To fascynująca postać. A książka... brzmi interesująco. Jak wiesz, też lubię historię. Polecam przy okazji film: "Maria, królowa Szkotów" (2018). :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie wiedziałam, że Maria planowała zamach na Elżbietę Pierwszą (Wielką). Zaintrygowałeś mnie tą książką i chętnie poznam ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Cyrysiu, wprawdzie biografia, ale zwroty akcji ciekawe :-) .

      Usuń
  14. Odpowiedzi
    1. Zachęcam , jest niesamowita. Pozdrowienia, Twój komentarz wrzuciło do spamu, ale odgrzebałem. Miałem zwariowany dzień, dwie godziny na Cmentarzu :-) .

      Usuń
  15. Być może kiedyś przeczytam i ja :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapisuję. Przeczytam. Takie książki lubię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Królowa Karo. Pozdrawiam znad bibliografii ;-) .

      Usuń
  17. Bardzo mnie zainteresowałeś. Zapisuje tytuł.

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maria Stuart to niejednoznaczna postać :-) . Pozdrawiam :-) .

      Usuń