czwartek, 9 września 2021

Prawdziwa Królowa: Elżbieta II. Jakiej nie znamy. Andrew Marr. Wydawnictwo Marginesy. /Czwartki z Windsorami/.

 Okładka książki Prawdziwa królowa: Elżbieta II jakiej nie znamy Andrew Marr źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. Pokaźna to gabarytami książka a właściwie e - book). Wracam do zarzuconej niegdyś serii czwartki z Windsorami. Dziś na warsztat bierzemy królową Elżbietę Drugą, która miłościwie panuje nad Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej od 1952 roku - czyli śmierci jej ojca; koronacja zaś dokonana została w czerwcu 1953 roku. Panuje też nad Brytyjską Wspólnotą Narodów, -  niezwykłą mozaiką i niezwykle podzieloną , trzeba przyznać, specyficzną unią. Królowa Elżbieta słynie z punktualności i obowiązkowości. Kocha wszystko, co jest trawożerne - jak to określił jej nieżyjący już małżonek, książę Edynburga - Filip. Przede wszystkim kocha konie. Nie odmawia sobie alkoholu. Jest matką, babką i prababką. Matka czwórki dzieci: Karola, Anny, Andrzeja i Edwarda. Jako nastolatka zadurzyła się w swym dalekim - też wywodzącym się jak i ona  - od królowej Wiktorii i cesarzowej Indii jednocześnie - dalekim kuzynie - o krwi bardzo wymieszanej - kuzynie Filipie. Przez dziesięciolecia jej panowania przewinęło się mnóstwo premierów. Mawia się, że niezbyt lubiła "Żelazną Damę". Książkę Filip zaś - sprawiał jej wiele problemów. Nie mógł - jak już wspomniałem wcześniej na blogu - pogodzić się z zejściem na drugi plan. Jednak - odnalazł się z czasem z rolą "Księcia Małżonka". Królowej Elżbiety chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Znana z seriali, znana z pocztówek - a mowa o znaczkach - swoje w życiu przeszła. Zmiany rządów, zamachy terrorystyczne, problemy z dziećmi, a zwłaszcza z Lady Di - którą Królowa Matka raz określiła jako "ta głupia dziewucha". Otrzymujemy w tej książce niezwykły, ciekawy fresk. Czy monarchia jest magiczna? Postęp techniki - nieco zniszczył tę magię. czy monarchia na Wyspach przetrwa? Trudno powiedzieć. Niemniej zachęcam do tej książki. Jest pełna anegdot, Królowa nie jest taka "sztywna" jak to się ją przedstawia. Ma swoją odskocznię od życia codziennego - jest to zamek Windsor i szkocki Balmoral. Nieugięta i nieustraszona. Najbardziej mi zapadł w pamięć film na DVD - "Królowa". I zdanie z jego początku: "Niespokojna ta głowa, co koronę nosi". Zachęcam do lektury. Niezła cegła, ale warta przeczytania. Jak wspomniałem - pełna zaskakujących rzeczy, nieco pikanterii też tam jest :)

 

28 komentarzy:

  1. Moja mama interesuje się brytyjską rodziną królewską i ogląda z pasją "The Crown". Może jej polecę tę lekturę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urocznico - powinna być zadowolona, moja zaś uwielbia kryminały, brytyjskie, ale te w telewizji. Zaś w czasach PRL - u zaczytywała się kryminałami , które hurtem można było kupić w ówczesnych kioskach Ruchu. Pozdrawiam, miałem intensywny dzień - najpierw 45 minut cmentarz, potem 35 minut zakupy :)

      Usuń
  2. Chętnie poznam nieznany opinii publicznej oblicze królowej Elżbiety II.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko - serdecznie pozdrawiam i polecam. Dziękuję za odwiedziny i komentarz :)

      Usuń
  3. Ta książka mogłaby mnie zainteresować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanno - wiem, możesz śmiało po nią sięgnąć :) Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  4. Oooo skoro jest także szczypta pikanterii to jestem zaciekawiona tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wioleta - dokładnie. Ujawnia zakulisowe działania na dworze (m.in.) . Pozdrawiam i życzę powodzenia na targach książki :)

      Usuń
  5. Z pewnością można dowiedzieć się z tej książki wielu ciekawostek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Mirosławo, jest bardzo ciekawa. Polecam ją, ten cykl czwartkowy zostanie na jakiś czas. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  6. Przyznam, że najbardziej intryguje mnie ta szczypta pikanterii znajdująca się w tej książce. Chętnie poznam inne oblicze królowej Elżbiety II.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cyrysiu - polecam, nie zawiedziesz się. Pozdrawiam po kilkugodzinnym sprzątaniu i szybkich, 13 - to minutowych zakupach :)

      Usuń
  7. Bardzo lubię serial ,,The Crown". Muszę w końcu sięgnąć po jakąś książkę o niej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. AnnieK - "The Crown" - oglądałem we fragmentach :) Bardzo mi się podobał, a Tobie tę książkę rekomenduję. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Mnie też interesują różne smaczki związane z rodziną królewska. Książka zapowiada się bardzo ciekawie, chętnie przeczytam. Niesamowita kobieta, pełna charyzmy, ale i wdzięku jak na królową przystało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rodzina Testuje - tak, polecam tę książkę. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za komentarz. Po 11 minutowych zakupach i przed następnymi. Zaopatrzyłem się w Kalendarz biodynamiczny i księżycowy na 2022 rok :)

      Usuń
  9. Akurat o Elżbiecie II poczytam z wielką ciekawością :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Monika Olga - miło to czytać. Książka jest pełna rozmaitych ciekawostek. Pozdrawiam, miałem aktywny poranek - najpierw 11 minut, potem 29 minut. W dodatku mam dziś kogoś z rodziny na dwa dni. Kupiłem rano Kalendarz Działkowicza - biodynamiczny . Chyba go zrecenzuję, bo mnie wciągnął ;-)

      Usuń
  10. Zawsze chętnie sięgnę po wszystko co dotyczy Wielkiej Brytanii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkowy - Las - polecam, bardzo ciekawa książka. Wkrótce nowe recenzje :)

      Usuń
  11. Zdecydowanie lektura dla mnie :) Może być opasła, bo przed nami długie jesienne wieczory :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Królowa Karo - tak, jest opasła, ale warta przeczytania. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  12. Polecę tę książkę osobie, która interesuje się losami brytyjskiej rodziny królewskiej. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogladalam tylko pierwszy sezon The Crown potem juz mnie jakos nie ciagnelo do tej produkcji. Ciekawy byl serial o krolowej Wiktori. Ksiazke o krolowej Elzbiecie chetnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam - że oglądałem jedynie fragmenty, ale były bardzo ciekawe. Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  14. Elżbieta II to jest osoba historyczna. Ona stara się podtrzymywać królewskie zwyczaje. Patrząc na nią znajdujemy się w innej epoce. Mam do niej wielki sentyment.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sztuka i książka - dokładnie, tak jest . Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń