niedziela, 20 marca 2022

Sklepy cynamonowe - Bruno Schulz. Wyd. Znak, 240 stron.

 Okładka książki Sklepy cynamonowe Bruno Schulz źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. 


Cóż to była za lektura ! Przeczytałem w zaledwie kilka godzin. Autora chyba nie trzeba nikomu przedstawiać , czyż nie ? Zetknąłem się z nim jeszcze w czasach licealnych. 

Jest to prawdziwa proza poetycka, która od pierwszych stron niezwykle tchnie swoim wyrazistym stylem, i nieprawdopodobną wręcz magią słowa. Mamy tutaj - obok prozy poetyckiej wielkich lotów , prozę, która z drugiej strony nie boi się naturalizmu. Czyta się szybko, w książce są przypisy , objaśniające starszą nieco polszczyznę i  - słówka pochodzące z hebrajskiego bądź jidysz lub mitologii. Naprawdę, czyta się z zapartym tchem ,a lektura była powrotem po latach czytywania Autora w czasach licealnych. Można dawkować sobie każdy rozdział. Każdy fragment. Co ciekawe - jest to taki misz - masz gatunkowy - gdyż - jak wspomniałem obok prozy poetyckiej, z niezwykłym subiektywizmem opisującym między innymi święta, magię nocy, niezwykłość zjawisk pogodowych - mamy naturalistyczne opisy otoczenia Twórcy. Polecam wszystkim Czytelnikom. Był to powrót po latach udany. Nie zawiedziecie się. Książka niezwykła, książka wciągająca, zachwycająca  - zaś miejscami - szokująca ;-)

34 komentarze:

  1. Witam serdecznie! No jak po takiej recenzji nie sięgnąć po ten tytuł? No nie wypada! Jestem bardzo zaciekawiona tej książki i mam nadzieję, że szybko wpadnie w moje ręce :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Klaudio za komentarz i pozdrawiam. Jest bardzo ciekawa , fakt :-) .

      Usuń
  2. Pamiętam tę lekturę, bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Femina Domi - coś cudownego, pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  3. Czytałam tę książkę w liceum. Pewnie kiedyś do niej wrócę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dawno już nie czytałam tak pozytywnej recenzji. Od razu wiadomo, że jest to książka na którą warto zwrócić uwagę, a że słyszałam o niej już kilka razy to chyba najwyższa pora się za to zabrać.
    Zapraszam na nowy post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie i pozdrawiam :-) . Już zaglądam :-) .

      Usuń
  5. Mnie akurat wcześniej umknęła ta książka, lecz muszę ją kiedyś nadrobić. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo ciekawa, serdecznie pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  6. Chyba czas wrócić do tej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Monika Olga - polecam . Ten powrót był magiczny. Pozdrawiam po zalatanym poranku - Bank i fryzjer :-)

      Usuń
  7. Nigdy nie czytałam tej książki, może kiedyś zerkne czy mi podejdzie;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubiłam tę lekturę w liceum.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam serdecznie Agnieszko i dziękuję za komentarz. Jestem po 39 minutowym - "wybiegu" - najpierw Bank, potem fryzjer. Teraz czytam Mitologię Gąssowskiego Celtów. Zaczytanego tygodnia :-)

      Usuń
  9. Chyba było/jest w kanonie lektur, ale my nie przerabialiśmy (albo opuściłam tę lekcję ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam, ale jakoś pozytywnie jej nie wspominam. Może po prostu to nie był ten wiek :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Klasyka, a ja jej jeszcze nie czytałam, aż wstyd :O!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie znam tej książki. Może kiedyś poznam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam AnnieK. Bardzo wciąga, i intryguje. Pozdrawiam, dziękując za komentarz, po szybkich 10 minutowych zakupach :-) .

      Usuń
  13. o coś nowego dla mnie . Muszę poczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Krysiu. Na dniach recenzja Gąssowskiego - Mitologia Celtów. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  14. Miałam przyjemność zapoznać się z tą lekturą. Wiele motywów, wątków. Idealna do wykorzystania w teraźniejszej rozprawce maturalnej ;) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Napisałam koma, ale gdzieś mi przepadł, hmm... Zdaje się, że zrobiłam czeski błąd. I dałam komentarz nie pod tym postem, co trzeba. To chyba wina tej wiosny ;)
    No nieźle się zaczyna... Powtórzę więc raz jeszcze i tu - ta książka jest dla mnie. Udana recenzja, Jardianie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lutano, serdecznie pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  16. Jedna z lepszych lektur szkolnych. Świetna proza, styl, też wracałam do tej książki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Urocznico - zgadzam się. Dziś być może recenzja Mitologii Celtów Gąssowskiego. I pozdrawiam po 9 minutach szybkich zakupów ;-) . A wyżej wymieniona książka jest niezwykle magiczna :-) .

      Usuń
  17. Bardzo ciekawy tekst. Sama również ostatnio czytałam książkę i mam podobne wrażenia :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i pozdrawiam serdecznie. Dziękuję za komentarz

      Usuń