czwartek, 1 września 2022

O Świętej Inkwizycji - Andrzej Nowicki /56 stron/ Białystok 1959 rok.

 Inkwizycja – Wikipedia, wolna encyklopedia źródło zdjęcia: Wikipedia.

Wrzesień zaczynam niewielką książeczką, autorstwa Andrzeja Nowickiego. Nie jest ona obszerna, raptem liczy jedynie 56 stron. Została wydana w Białymstoku, w 1959 roku. Mam z opiniowaniem tejże książki pewien problem. Właśnie z racji wydania, w 1959 roku. O ile jest cenną publikacją - jeśli zważymy na ilustracje  - przypisy i solidną bibliografię zamieszczoną na jej końcu, to należy pamiętać, iż Andrzej Nowicki był autorem marksistowskim.

Niemniej  - jest książeczką bardzo ciekawą. Zawiera opisy i ilustracje tortur, chronologia jej obejmuje czasy od starożytności po wiek XX. Wiele miejsca Autor poświęcił wątkom i Inkwizycji na ziemiach polskich. Sporo o Koperniku, Indeksie Ksiąg Zakazanych, wiele o edyktach utrudniających lekturę pism protestanckich, o paleniu wszelakich ksiąg, które były podejrzane o cokolwiek niepomyślnego z racji Tradycji. 

Ilustracje idealnie odzwierciedlają ducha książeczki. Zamieszczono także obszerny katalog tortur. Jak np. próbę wody, próbę ognia. Miejscami jest drastyczna. 

Czy polecam ? Lektura nie zajmuje wiele czasu, a konieczne jest przede wszystkim wyrobienie sobie własnego zdania, własnej opinii na jej temat.

Książka zastanawia, budzi emocje  - i co ważne - kontrowersje.

50 komentarzy:

  1. Trochę za drastyczna dla mnie. Faktycznie, wydanie dosyć leciwe, ale o Inkwizycja nie ma chlubnych dziejów. A to wszystko w imię Boga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak Mirko. Przy czym tych drastyczności w książce nie ma zbyt wiele. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz, po zabieganym poranku - blisko 30 minut na zakupach :-) .

      Usuń
  2. Te kontrowersje, o których wspominasz bardzo mocno zachęcają mnie do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś sporo czytałam o inkwizycji, ale tej publikacji akurat nie. Chętnie bym się z nią kiedyś zapoznała. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam :-) .

      Usuń
    2. I wszystkiego dobrego na nowy tydzień. Oby pozytywnej energii nie zabrakło :)

      Usuń
    3. Dziękuję serdecznie ;-) .

      Usuń
    4. W ogóle to będę kiedyś chciała przeczytać jeszcze inne książki o takiej tematyce.

      Usuń
    5. Pozdrawiam Julito :-) . Teraz jak wiesz - siedzę w średniowieczu. Mam na to fazę ;-). Odpoczywam po 95 minutach na Cmentarzu. Miałem zwariowany dzień. Na południu Polski już upragniona noc :-) .

      Usuń
    6. Ja z kolei wciąż tkwię w powieściach - przede wszystkich w takich, których akcja rozgrywa się współcześnie :)

      Usuń
    7. Cieszę się i pozdrawiam w środowy ranek - 11 minut na zakupach :-) . Teraz czytam w sumie wszystko Julito :-) .

      Usuń
  4. Kiedyś nawet chciałam przeczytać coś o torturach. Ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Katalog tortur dawnych znam nieźle. Wiele dowiedziałam się z publikacji o procesach czarownic.

    OdpowiedzUsuń
  6. Boję się tych drastycznych opisów, znam je z innych książek, więc chyba na razie spasuję. Pozdrawiam z w końcu chłodniejszych lasów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wątpię, czy bym dała emocjonalnie radę przeczytać tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, nie mogę wejść do Ciebie, a gdy wchodzę - zawiesza mi się przeglądarka.Nie jest tak poza tym ta książka drastyczna. Pozdrawiam serdecznie :-) .

      Usuń
  8. Obawiam się, że nie dałabym rady przeczytać tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, nie mogę wejść na Twojego bloga, a gdy wchodzę, zawiesza mi się przeglądarka : / .

      Usuń
  9. Nie sądzę, że Święta Inkwizycja jest tematem, o którym chciałabym czytać całą książkę, nie zmienia to jednak faktu, że bardzo ciekawie o niej piszesz. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przyznam, że najbardziej zaciekawił mnie ten obszerny katalog tortur.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest w ilustracjach i nie tylko. Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :-) .

      Usuń
  11. Bardzo ciekawa! Niedawno czytałąm artykuł na ten temat. Chętnie poszerzę swoją wiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rodzina Testuje - polecam. Pozdrawiam po zabieganym poranku - 28 minut na zakupach , jeszcze planujemy cmentarz. A książka jest bardzo ciekawa. Teraz czytam ze średniowiecza wiele :-) .

      Usuń
  12. Zawsze warto czytać :) Choćby dlatego, żeby poznać dany punkt widzenia problemu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie Monika Olga. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  13. Chyba nie jest to lektura dla mnie, niemniej w jakimś stopniu jest już zabytkowa. :D PS. Witamy z powrotem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie . Powróciłem i siedzę w średniowieczu, w poniedziałek Biblioteka, więc coś jeszcze będzie ciekawszego. Teraz chcę przeczytać "Chronologię polską" . Pozdrawiam :-) .

      Usuń
  14. Hmmm no nie wiem😄 może kiedys się zdecyduje. Jednak te tortury to troszkę mnie przerażają 🙈

    OdpowiedzUsuń
  15. Ważna tematyka, ale na ten moment chyba jednak wolę lżejsze lektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz też u mnie nieco lżejsze lektury, pozdrawiam Alicjo :-) .

      Usuń
  16. Coś tak niewielkiego bym przeczytała. O inkwizycji dużo w szkole słyszałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Te tortury...ludzie zawsze byli okrutni dla innych...

    OdpowiedzUsuń
  18. Przeczytam, jak na nią trafię :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Polecam, bardzo ciekawa Meggie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  20. Może i drastyczna, ale dla mnie bardzo ciekawa. Cieszę się, że już jesteś, bo zawsze coś ciekawego podrzucisz.

    OdpowiedzUsuń
  21. Temat obszerny, a książka króciutka

    OdpowiedzUsuń
  22. To może być kontrowersyjna pozycja, jestem jej ciekawa ale wolę wypożyczyć niż kupić.

    OdpowiedzUsuń