środa, 28 października 2020

Historia Żydów - Paul Johnson.

 Dzisiejszy aktywny dzień zmusił mnie - po odwiedzinach na grobach - do zrecenzowania książki, którą już drugi raz przeczytałem.  Wspaniała to lektura ! Brytyjski historyk ma bardzo sprawne pióro, zaś książka - będąca prawdziwą cegłą - nie odstrasza jednak. A wypożyczyłem w ulubionej bibliotece za rogiem. "Historia Żydów" - narodu o przebogatej historii, który wiele wycierpiał, żył i żyje zresztą w diasporze nadal. Lektura jest bardzo wciągająca. Historyk - jak z innych źródeł wynika - jest po trochu skandalistą . Cóż można powiedzieć? Warto sięgnąć po tę publikację. Dedykują ją historykom, judaistom, politologom. Dzieło liczy blisko ponad sześćset stron. Narracja jest prowadzona od czasów starożytnych po współczesne. Obowiązkowa chyba nie tylko dla grup wyżej wymienionych - ale także dla licealistów. Losy "Starszych Braci w Wierze" - są splecione z naszym Narodem bardzo blisko. Staliśmy się cmentarzyskiem tego Narodu. Ale dzisiejsi Żydzi - poza ortodoksami - żyją całkiem, całkiem współcześnie. Polecam !

26 komentarzy:

  1. Sama raczej nie sięgnę po ten tytuł, ale dobrze, że książka została rzetelnie przygotowana. Dla osób zainteresowanych taką tematyką to faktycznie obszerne źródło wiedzy, zwłaszcza że to pozycja licząca sobie wiele stron. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również pozdrawiam i dziękuję za komentarz. Teraz czekają mnie już lżejsze lektury.

      Usuń
  2. Dobrze, że lektura jest bardzo wciągająca. Pozdrowienia z centralnej Polski.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąga, oj wciąga. Ale miejscami - zbyt wstrząsająca. Ja z kolei pozdrawiam z południa :)

      Usuń
  3. Ja raczej po takie książki nie sięgam, ale miłego czytania życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Joasiu. Już po lekturze, teraz coś lżejszego. Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :)

      Usuń
  4. Poważny i ważny temat. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ważny Krysiu, fakt. Dziękuję za komentarz i odwiedziny :)

      Usuń
  5. Lektura obowiązkowa, przynajmniej dla mnie. Z pewnością przeczytam.

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z całego serca polecam, jest bardzo zajmująca. Szczególnie ważny i wstrząsający jest rozdział z dziejów XX - go wieku. Teraz jednak coś lżejszego :)

      Usuń
  6. Widzę, że warto sięgnąć. Książka wydaje się niezwykle interesującą lekturą. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Ew. Jest emocjonująca, teraz odpoczywam od niej. Pozdrawiam jesiennie :)

      Usuń
  7. Przyznaję, że trochę przeraża mnie obszerność tej publikacji. Natomiast sama fabuła i wiedza w niej zawarta bardzo mnie ciekawi. 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. O Żydach krąży wiele mitów. Chętnie przeczytam z czystej ciekawości :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na co dzień wolę nieco lżejsze lektury, aczkolwiek jak nadarzy się okazja, to dam szansę ,,Historii Żydów''.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też teraz lżejsze lektury Cyrysiu. Wracam do lektur szkolnych i studenckich. Pozdrawiam !

      Usuń
  10. Bardzo mnie zainteresowałeś książką. Nie wiem, czy jest u nas w bibliotece, no i teraz do biblioteki się nie wybiorę. Muszę poczekać, aż zaraza zniknie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Kupiłam to kiedyś - naprawdę z nadzieją, że przeczytam. Ale leży (a raczej stoi) na półce do tej pory nietknięte. Chyba mnie faktycznie przeraża objętość i może hermetyczność tej pracy, choć piszesz, że czyta się dobrze. Ale nie jestem ani historykiem ani judaistą ani politologiem. Licealist(k)ą też już dawno nie :)
    Pozostaje mieć nadzieję, że jednak kiedyś... No bo zaskakujesz stwierdzeniem, że DRUGI raz przeczytałeś. Da się więc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To przeczytałam - polecam Da się. Serdecznie pozdrawiam !

      Usuń
  12. Zachęciłeś mnie, a jeśli czyta się dobrze to tym bardziej :D Miłego dnia :D
    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam Weroniko. Dziękuję i życzę z kolei dobrej nocy :)

      Usuń