sobota, 23 lipca 2022

Rycerstwo średniowiecznej Europy. Alan Baker. / Świat Książki/ . 196 stron. /Księgozbiór własny/ .

 Okładka książki Rycerstwo średniowiecznej Europy Alan Baker Źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. 

Książkę tę przeczytałem w jedną noc. Komuż z nas kojarzy się epoka średniowiecza, jak nie z rycerzami i turniejami rycerskimi, wojnami, krucjatami . A także z barbarzyństwem rozmaitego rodzaju. Z zasady nie czytuję kryminałów i thrillerów, ale ich elementy mam zazwyczaj w innych lekturach, tak też było i w przypadku wyżej opisywanej książki. Jak np. sposób postępowania z jeńcami. 

Książkę się czyta dość szybko. Jest urozmaicona. Autor wprowadził rzetelny podział na rozdziały. Jest pełna ciekawostek. Wszystko oscyluje obok tzw. "kultury rycerskiej". Mamy też sporo w książce o zakonach rycerskich, w tym ważnych dla nas Krzyżakach. 

Dużo wątków polskich. Rycerstwo średniowiecznej Europy jest książką wciągającą od pierwszych stron. Narracja jest poprowadzona bardzo sprawnie, na końcu mamy solidną bibliografię. 

Ciekawy jest fragment o Templariuszach  - a także jak ten zakon przestał istnieć.

Zakres czasowy pozycji to około 1000 lat historii.

Jak wspomniałem na początku - thrillerów, kryminałów nie lubię, ale wątki takie można odnaleźć w tej książce właśnie. Mamy opisy tortur jeńców, masakry / rzezie  -  mieszkańców zdobywanych miast. 

Na korzyść książki przemawia niezbyt duża objętość, świetny podział na rozdziały, oraz świetna narracja.

34 komentarze:

  1. O ile w kryminałach i thrillerach elementy brutalne jakoś mi aż tak bardzo nie przeszkadzają, o tyle w książkach tego typu ich nie cierpię, bo nie mogę po nich spać. Pewnie wynika to z faktu, że w takich książkach jest udowodnione, że to się działo naprawdę a nie tylko w umyśle autora.
    Za epoką średniowiecza nie przepadam, ale przeczytałam kilka ciekawych książek na temat Templariuszy (swoją drogą Jakub de Molay zginął śmiercią okrutną i równie okrutnie działającą na wyobraźnię czytających o niej).
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  2. Ostatnią książkę o templariuszach jaką czytałam był Pan Samochodzik ;) Na razie nie ciągnie mnie do tego tematu, ale podoba mi się Twój pełen pasji wpis. Dobrego wieczoru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrego wieczoru i Tobie, wielkie dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  3. Świadomość realizmu tej książki nie jest na moje nerwy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam kiedyś nieco o "kulturze rycerskiej", mam nawet publikację o lokalnym zamku z szerokim uwzględnieniem tego wątku. Pomorski ród Gryfitów bardzo kochał te tradycje i je kultywował. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czuję się zachęcona do tej lektury. Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie na pewno zaciekawiłyby te ciekawostki, o których wspominasz.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię od czasu do czasu sięgnąć po książki historyczne, a średniowiecze jako epoka bardzo mnie intryguje, dlatego zapisuję sobie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, cieszę się Patrycjo i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  8. Piękna zachęta do przeczytania...

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mnie ta książka zaciekawiła. Zapytam o nią kiedyś w bibliotece. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa książka, recenzja zachęcająca...

    OdpowiedzUsuń
  11. A pewnie, że średniowiecze to rycerze :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Średniowiecze to jednak nie była moja ulubiona epoka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem :-) . Dziękuję za komentarz i pozdrawiam :-) .

      Usuń
  13. Średniowiecze nie jest moim ulubionym okresem w historii, chociaż o Templariuszach bym sobie chętnie poczytała. Swego czasu czytałam też "Krzyżaków" (Ba! Kto ich nie czytał) i oglądałam ekranizację tej książki. Nawet mi się podobała, ale teraz już zupełnie inaczej na to wszystko patrzę. Pozdrawiam lipcowo, letnią, nieco chłodniejszą wieczorową porą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam również Lutano, fakt - nieco chłodniej :-) .

      Usuń
  14. Nie czytałam nigdy książek bezpośrednio dotyczących średniowiecza, więc moze warto spróbować. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To książka dla mojego męża, ale i ja chętnie poczytam, dziekuje za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń