niedziela, 23 października 2022

Litość i szubienica. Dzieje nędzy i miłosierdzia. / Bronisław Geremek / . 308 stron.

 Okładka książki Litość i szubienica. Dzieje nędzy i miłosierdzia Bronisław Geremek źródło zdjęcia: Lubimy Czytać.

 Autora chyba nie trzeba zbytnio przedstawiać. Był wybitnym mediewistą. Książka ta została wypożyczona w Bibliotece Publicznej. Twórca porusza w niej ważne problemy, na przestrzeni kilku stuleci, takie jak bieda , nędza w średniowieczu i wczesnej epoce nowożytnej. Lektura nie zabiera zbyt wiele czasu, jest to właściwie taki dłuższy esej. Gros treści został poświęcony analizie tzw. ludzi wykluczonych, czy prawie marginesu społecznego. Czyta się dość szybko. Zawartych jest w niej wiele ciekawostek. Odebrałem książkę jako lekko lewicującą - ale takie jest jedynie moje odczucie. W dziele tym zawarto wiele ilustracji, obrazujących tekst książki. Przeważnie są to miniatury średniowieczne, oddające ducha epoki. Dysertacja ta zawiera także wiele analiz ekonomicznych, co jest na plus, gdyż pozwala nam bliżej poznać ducha epoki. Czyta się dość szybko - jak wspomniałem na początku. Zakres chronologiczny to kilka stuleci, zaś geograficzny - cała Europa. Powstał świetny fresk, będący genialną ilustracją problemów ludzi, przede wszystkim - zwykłych ludzi, którzy codziennie musieli walczyć o przeżycie, ludzi wykluczonych. Dodać jeszcze należy coś jeszcze - nie ma tutaj historii politycznej, lecz przede wszystkim, zgodnie z duchem francuskiej historiografii - mamy tutaj wiele wątków mikro - historycznych - a więc nie wielcy ówczesnego świata, lecz przede wszystkim - zwykli ludzie.

43 komentarze:

  1. Nie znałam tego tytułu, a brzmi całkiem ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ta publikacja mogłaby mnie mocno zaciekawić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc sięgaj Wiolu po nią śmiało, pozdrawiam :-) .

      Usuń
  3. Ciekawy tytuł, może kiedyś... Teraz mam inne lektury do przeczytania, czekają na stosiku. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Urocznico po zabieganym poranku - 13 minut na zakupach. Ja teraz też inne lektury ;-) .

      Usuń
  4. Wiem, komu mogłabym tę książkę polecić. Miłego poniedziałku! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Julito, pozdrawiam i również miłego poniedziałku :-) .

      Usuń
    2. Wszystkiego dobrego na nowy tydzień! Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
    3. Pozdrawiam również i Ja Julito :-) .

      Usuń
  5. Nazwisko Autora już powinno być reklamą samą w sobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, Anka, książka wróciła do biblioteki ;-) .

      Usuń
  6. Skoro to esej to chętnie bym się z nim zapoznała

    OdpowiedzUsuń
  7. Średniowiecze nie jest moją ulubioną epoką, ale w historię warto się zagłębiać mimo to.

    OdpowiedzUsuń
  8. Kiedyś z chęcią przeczytam. Bardzo lubię taką tematykę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest świetną książką - esejem. Pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  9. Zapowiada się ciekawie, będę miała tę książkę na uwadze. Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobrze, że nie ma tutaj historii politycznej, bo ja akurat uważam to za plus.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się intrygujaca lektura. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapewne to dość ambitna lektura, więc póki co odłożę ją na później. Aktualnie wolę nieco lżejsze lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, pozdrawiam po zalatanym dniu :-) . teraz czytam biblioteczne i to, co znajduję na czytnikach :-) .

      Usuń
  13. Jeśli polecasz to ... podpowiem swojemu historykowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Stokrotko. Pozdrawiam po zakupach, końcówce sprzątania i przed Cmentarzami. Odwiedziłem dziś ...Stokrotkę :-) .

      Usuń
  14. Jakieś takie ciężkie te książki teraz wybierasz 😄 albo ja jestem jakaś wybitnie omkła🙈

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe, wkrótce "Nauczycielka z Getta" :-) .

      Usuń
    2. Dotarłem przez Instagram do Autorki "Nauczycielki z Getta" - Pani Anety Krasińskiej. Też książka ciężka, ale bardzo dobrze się ją czyta.

      Usuń
  15. Bardzo ciekawa książka! Zapisuję sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  16. Odpowiedzi
    1. Polecam Krysiu, pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń