piątek, 4 listopada 2022

Nauczycielka z getta. Tom I. Autor : Aneta Krasińska. 318 stron. /Wydawnictwo Jaguar/ .

 Okładka książki Nauczycielka z getta Aneta Krasińska źródło zdjęcia: Lubimy Czytać. 

Czytelnicy bloga Imperium Lektur wiedzą, że na przestrzeni czasu - lat i miesięcy, pojawiało się wiele opinii  / recenzji książek, tyczących się między innymi tematyki żydowskiej bądź obozowej. Kiedy byłem ostatnio w MG i PBP wybór padł tym razem na książkę Pani Anety Krasińskiej - "Nauczycielka z getta" - tom pierwszy.

Laura jest nauczycielką. I katoliczką. Dawid jest Żydem, ale decyduje się zmienić wyznanie, by móc poślubić ukochaną. Narracja prowadzona jest na przestrzeni kilku lat, i pokazuje determinację, olbrzymią determinację głównych bohaterów, którzy muszą przetrwać w łódzkim getcie. 

Laura decyduje się iść po utracie rodziców do getta. To zaważy na wszystkim, dosłownie na wszystkim.  

Więcej nie zdradzam, jednak książka wciąga, i to wciąga naprawdę mocno. Obok poetyckich wręcz opisów przyrody, mamy  - zderzenie się z brutalnością rzeczywistości okupacyjnej. I wszystko poprowadzone mamy też tak, by nie zapominać o jedenastym przykazaniu: "Nie zapominaj". 

Powtarzam się - ale książka naprawdę mocno wciąga. Czytałem powoli, powoli dawkując sobie tę świetną prozę. Oczywiście - sięgnę po następne części.

Takiej literatury - nigdy dość. Akcja toczy się w Łodzi, jej okolicach i getcie łódzkim. Nie trzeba chyba reklamować tej książki. Treść mówi sama za siebie, poza tym  - mamy przypisy, które u dołu stron objaśniają np. gwarę łódzką, czy słówka w języku niemieckim.

56 komentarzy:

  1. Czytałam tę książkę i bardzo mi się podobała. Teraz zabieram się niebawem za jej kontynuację Nauczycielka z getta. Wciąż pod wiatr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Agnieszko. Niestety nie mogę się dostać na Twego bloga, pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  2. Cieszę się, że książka Ci się podobała. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mirko - i to bardzo, pozdrawiam :-) . Dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  3. Warto czytać takie książki i jak widać, chętnie po nie sięgamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak jest Wiolu, nie inaczej :-) . Pozdrawiam :-) .

      Usuń
  4. Na razie nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją na liście lektur i cieszę się, że akurat Tobie się spodobała, to dodatkowo mnie zachęca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anka - jest dokładnie tak. Frapująca lektura, nie zawiedziesz się, pozdrawiam i dziękuję za komentarz :-) .

      Usuń
  6. Pięknie historia... i choć za tematyka II wojny światowej nie przepadam, to bardzo mnie tą recenzją zainteresowałeś :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Głośno ostatnio o tej książce, ale widzę, że warto ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Meggie - warto, jest niesamowita. Szkoda tylko, że opinię pisałem z głowy - a nie - wcześniej pisząc na kartce papieru. Pozdrawiam po zabieganym dniu :-) .

      Usuń
  8. Na razie wolę inną tematykę w książkach, ale będę mieć ten tytuł na uwadze, jeśli chodzi o dalsze plany czytelnicze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skusiłam się i kupiłam w Biedronce, ale na razie książka musi poczekać na swoją kolej :)

      Usuń
    2. Rozumiem, teraz przede mną inne lektury, pozdrawiam Julito :-) .

      Usuń
    3. Mnie teraz coś świątecznego szczególnie kusi. W sumie mamy już stosowny do tego sezon :)

      Usuń
    4. Owszem - mamy, dokładnie, pozdrawiam Julito. Mnie też kuszą już świąteczne klimaty :-) .

      Usuń
  9. Nie jestem fanką takich książek

    OdpowiedzUsuń
  10. Czekam aż autorzy sięgną do innych czasów niż mocno eksploatowana obecnie 2 wojna światowa.

    OdpowiedzUsuń
  11. widziałam już wiele reklam tej książki i mam na nią w sumie ochotę...

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam o tej książce i mam ją w planach. To zdecydowanie moja tematyka. Polecam Ci też "Nauczyciela z getta" o Korczaku :) Myślę, że może Ci się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie Rodzina Testuje. Ważna postać :-) .

      Usuń
  13. Kiedyś i ja przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ją. Pozdrawiam, zalatany poranek miałem, wygrzebałem komentarz ze spamu. Nie wiem, co się z bloggerem dzieje.

      Usuń
  14. oj ciekawa propozycja na jesienne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ta książka już jakiś czas temu mnie zainteresowała, ale nie miałam okazji jeszcze przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, teraz od tej tematyki trochę odpoczywam :-) . Pozdrawiam, dziękując za komentarz :-) .

      Usuń
  16. Świetna jest ta książka. Druga część też jest taka. :) Myślę, że dobrze ująłeś w recenzji wszystkie super motywy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Elu za wizytę u mnie. Mam problem z laptopem, pozdrawiam :-) .

      Usuń
  17. Czytałam już wiele dobrego o niej i planuję po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Teraz drugi tom i inne książki, pozdrowienia :-) .

      Usuń
  18. Ta powieść mnie prześladuje w internecie widzę ją na wszystkich stronach... Muszę ją przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja tym razem sobie odpuszczę. Jak na razie nie po drodze mi z twórczością tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ja teraz już sięgam po nieco inne lektury. Pozdrowienia :-) .

      Usuń
  20. Wierzę Ci na słowo, że jest to dobra lektura. Mimo to, nie chce jej przeczytać że względu na tematykę. To trochę ponad moje siły...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Agnieszko. Podobne wątki mam w innych lekturach , zwłaszcza średniowiecznych, pozdrowienia :-) .

      Usuń
  21. Odpowiedzi
    1. Polecam, na razie drugiego tomu jeszcze nie zamierzam czytać, czytam biografie, nowości na temat II Wojny Światowej i biografie ;-) . Pozdrawiam :-) .

      Usuń
  22. Witam serdecznie ♡
    Muszę koniecznie przeczytać tę książkę. To moja tematyka, kiedyś sporo czytałam i oglądałam na ten temat :) Dziękuję za podpowiedź po co sięgnąć następnym razem :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  23. Również pozdrawiam Klaudio i dziękuję za komentarz :-) .

    OdpowiedzUsuń
  24. Na pewno i mnie się spodoba :) Moja tematyka

    Dobrego tygodnia Jardianie

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  25. Lubię powieści historyczne, więc z chęcią przeczytam!

    OdpowiedzUsuń